söndag 17 augusti 2014

Dag 93 - Eclair


Så efter att ha blivit inspirerad av Hela Sverige Bakar har jag nu bakat eclair:er. De blev helt okej för att vara ett första försök men de skulle ha behövt längre tid i ugnen. Goda blev de i alla fall. Här är receptet. Jag gjorde en halv sats och det blev elva stycken. Jag rekommenderar också att titta på den här videon innan du börjar.


Pâte à choux
200 g mjölk
200 g vatten
160 g smör
8 g salt
250 g vetemjöl
400 g ägg

Kaffe- och vaniljkräm
500 g mjölk
50 + 5 g socker
1 vaniljstång
120 g äggula
40 g maizena
50 g smör
Snabbkaffepulver, efter smak

Glasyr
200 g florsocker
30 - 40 g vatten
Snabbkaffepulver, efter smak




Koka upp mjölk, vatten, salt och smör. Rör ner mjölet och "rosta" i 3-4 minuter. Häll över smeten i en bunke och blanda i ägg, lite i taget. Låt svalna.

Spritsa ut längder med spritstyll, ca 10-12 cm. Grädda i 190 grader. Eclairen gräddas i ca 15-20 minuter beroende på storlek. Mina hade behövt längre än 20 minuter, jag hörde någonstans att de kan stå kvar i ugnen på eftervärmen också men det fanns det ingen tid till för middagen skulle in i ugnen!


Spritsade och klara, den första blev lite misslyckad men det löser sig!

Såhär såg de ut när de kom ut ur ugnen, de blev mycket jämnare än jag trodde.

Koka upp mjölk och första mängden socker med vaniljstång försiktigt så det inte bränner fast. Vispa äggulor, resten av sockret och maizena luftigt. Vispa i äggsmeten i den varma mjölken , koka upp under omrörning och låt koka ett par minuter. För mig blev krämen jättetjock snabbt, från den ena sekunden till den andra, senare fick jag ett tips om att just det här steget kan göras över vattenbad för att undvika att det blir äggröra. Som tur var gick det vägen för mig ändå!

Lös upp kaffet i lite vatten och smaksätt krämen. Blanda i smöret.

Gör små hål i bakelsen, fyll eclair:en med kaffe- och vanilj-kräm. Glacera med kaffeglasyr. Ät och njut!



Och en liten vovve!


Totalt idag: 19
Totalt sedan dag 1: 1822

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar