fredag 15 augusti 2014

Dag 91 - Inas Valnötsbröd


Mums mums mums! Det här är det bröd jag har lyckats bäst med hittills, utan tvekan! Och inte alls så svårt heller, det var i princip bara att blanda alla ingredienser, knåda, jäsa, knåda, jäsa, grädda, klart! Receptet kommer från Hela Sverige Bakar, ett tv-program som jag brukar bli väldigt inspirerad av! Här är receptet och det kommer härifrån.


Ingredienser

50 g jäst
5,5 dl vatten
0,5 dl olivolja
3 msk honung
15 g salt
100 g valnötter och pumpakärnor, grovhackade
35 g linfrö
180 g dinkelmjöl
120 g lantbrödsmjöl
540 g vetemjöl (receptet sa vetemjöl special, men jag tog vanligt ekologiskt)


Värm vattnet och oljan fingervarm (38 grader för att jästen ska jäsa bra, jag mätte temperaturen med en termometer). Rör ut jästen.

Blanda alla ingredienser med degspadet (spara lite mjöl till utbakningen). Knåda kraftigt. Jag knådade i bakmaskin i ca 15 minuter.

Jäs 30 minuter.

Knåda och baka ut till två runda bröd. Mjöla och jäs ytterligare 30 minuter.

Skär mönster med en vass kniv. Se till så att kniven är riktigt vass, när jag försökte mig på det här resulterade det bara i att mitt ena bröd började sjunka ihop lite så då struntade jag i det.

Grädda bröden i ca 175-200 grader i 35-40 minuter. Jag gräddade båda bröden samtidigt på två plåtar och bytte plats på dem efter ungefär halva tiden.

Ta ut och låt svalna, bred på rikligt ned smör, ät och njut!

Degen hade nästan jäst över kanten på bunken efter en halvtimme och redan här kunde jag se att det här var nåt helt annat än det jag tidigare har bakat!


Totalt idag: 6
Totalt sedan dag 1: 1784

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar