söndag 24 augusti 2014

Dag 100 - Schwarzwaldtårta



Så är den äntligen här, Dag 100, och självklart firas det med tårta, schwarzwaldtårta! Jag gjorde enligt Leilas recept men modifierade det en aning. Och det där med att temperera chokladen, det fick jag inte alls till.

Först och främst halverade jag receptet eftersom det inte äts allt för mycket sötsaker i det här hushållet och så hade jag nog lite mer apelsinskal och lite mer cointreau än i originalreceptet och bara hälften så mycket grädde! Här kommer min version.




Ingredienser
3 äggvitor
1/2 dl socker
50 g hasselnötter
150 g mörk choklad
3 dl grädde
ca 1/2 msk cointreau, kanske lite mer
skalet från 3/4 apelsin
kakao
florsocker

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggvitor och strösocker till ett hårt skum. Mixa hasselnötterna i en matberedare och blanda ner dem i marängen.

Måtta ut 3 lika stora bottnar på ett bakplåtspapper. Spritsa eller bred ut marängbottnarna och grädda dem krispiga i ca 50 minuter. De kan med fördel stå kvar i eftervärmen och torka.

Smält chokladen i ett vattenbad. Bred ut chokladen tunt till avlånga tungor på ett bakplåtspapper. Låt den stelna. Pensla även bottnarna med smält choklad på ena sidan.

Vispa grädden fluffig och smaksätt med cointreau och rivet apelsinskal.

Bred ett lager grädde mellan alla lager och sedan över toppen på tårtan. Placera bottnarna med choklad-sidan neråt. Sätt chokladflarnen runt tårtan och stick några flarn i toppen på tårtan. Sikta lite kakao och florsocker över tårtan. Ät och njut!





Totalt idag: 8
Totalt sedan dag 1: 1857

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar