onsdag 4 juni 2014

Intentional Camera Movement

Här är en ICM-bild som jag tog i höstas innan jag ens visste om att det fanns ett uttryck för det.

Häromdagen stötte jag på förkortningen ”ICM” i beskrivningen av en bild på 365project. Efter en snabb sökning gav google mig svaret att det står för Intentional Camera Movement som ungefär kan översättas till ”avsiktlig kamerarörelse” på svenska. Eftersom jag känner att fotandet snart är på väg in i slentrianmässig rutin och hela idén med det här projektet är att jag ska lära mig mer och lära mig nya saker så utmanar jag mig själv till att fota ICM-bilder den kommande veckan. Jag har experimenterat lite grann med den här metoden förut men nu ska jag öva varje dag i en vecka och förhoppningsvis lyckas jag fånga något som jag kan vara stolt över. Alltså, minst en ICM-bild om dagen i en vecka, och om det är någon som läser det här och tycker att det verkar kul så får du gärna dela med dig av dina resultat! Nu kör vi!

Vad är Intentional Camera Movement?
”Avsiktlig kamerarörelse”, det är ganska precis vad det låter som, är att röra sin kamera avsiktligt under exponeringen. En längre slutartid krävs för att få till effekten, och det fås genom att ställa in lägsta möjliga ISO och minsta möjliga bländare. Om motivet är väldigt ljust kan polarisations- och/eller ND-filter också användas. Egentligen kan vilken exponeringstid som helst användas så länge kameran rörs tillräckligt hastigt, men det jag har läst mig till är att det kan vara bra att börja någonstans mellan 1/20s till 1/2s som nybörjare på området. Jag skulle säga att det enklaste borde vara att fota i läget ”shutter priority” (bländarautomatik eller slutartidsförval), ställa in ISO100 och sedan välja slutartid (självklart kan ett annat ISO-värde användas, allt beror på ljusförhållandena). 

Jag har ställt in en passande slutartid, och nu då? Nu är det dags att fota och röra på kameran samtidigt. Uppifrån och ner, nerifrån och upp, från sida till sida, framåt, bakåt, rotera eller panorera, gör mönster, symboler eller vad som helst! Det kanske finns pekpinnar om vad som är rätt och fel här men det är inget som jag har läst något om och hur som helst så struntar jag blankt i det, om det är så. Jag tycker att det är fritt fram att experimentera och leka, egentligen överhuvudtaget när det gäller fotografi, men särskilt när det gäller ett sådant här kreativt verktyg. 

Om det behövs lite inspiration för att komma igång så är det här några tips:
Jag gillar den här effekten i vissa bilder och i andra bilder gillar jag den inte, så nu blir det spännande att se vad jag själv kan hitta på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar