söndag 22 juni 2014

Dag 37 - Swedish sexy buns


Nu är ju inte att fotografera allt jag tycker om, jag gillar till exempel att baka också. Här är mina "Swedish sexy buns", blåbärsbullar, som jag bakade på midsommarafton. De blev mycket mumsiga trots att jag fick skarva och modifiera receptet både här och där. Här är orginalreceptet och om inte annat så rekommenderar jag alla att titta på klippet bara för att Jamie Oliver är så rolig! Det är något befriande i hans sätt att laga mat på, det behöver inte vara så perfekt och man får slaska och ha sig, haha. Jag hittade även det här receptet på hans hemsida som är lite mer utförligt och lite annorlunda än det han säger i videon så nästa gång provar jag kanske det.

Blåbärsbullar

Ingredienser
375 g mjölk
7 g torrjäst
2 ägg
1 nypa salt
ca 20 kardemummakapslar, skalade och mortlade eller lite mer än en tesked kardemummapulver
100 g florsocker
100 g farinsocker
50 g smält smör
750 g mjöl

375 g blåbär
75 g farinsocker
1 citron, skal och saften av halva

Värm mjölken (till den temperatur som står angivet på torrjästförpackningen) och tillsätt jästen, låt stå i 3-4 minuter. Blanda under tiden ägg, salt, kardemumma, socker (100 g florsocker och 100 g farinsocker) och smält smör till en smet. Blanda i mjölken och tillsätt sedan 500 g mjöl och vispa till en slät smet. Tillsätt sedan resten av mjölet (250 g) så att det blir en smidig deg. Nu ska degen jäsa i ungefär 1-1.5 timme enligt orginalreceptet men det hade knappt hänt något alls med min deg efter en timme så den fick stå och jäsa i 3 timmar.

Blanda blåbär farinsocker och skalet och saften från citronen. Sträck ut degen på mjölat bakbord till en lagom stor rektangel, sprid ut bären ovanpå och tryck ner dem i degen. Vik in hörnen av degen mot mitten så att det blir ett degknyte med blåbären i mitten och vik på mitten, dela degen i 2 delar och sedan varje del på fyra så att det blir sammanlagt åtta delar. Klicka ut lite smör på bakplåtspappret och strö lite socker över. Sträck ut varje deg-bit lite och snurra dem som kanelbullar ungefär, lägg dem på bakplåtspappret, strö lite socker och citronskal över dem. Låt jäsa i ca 30 minuter (mina fick jäsa 1 timme) och grädda i ugn på 180 grader i 20-25 minuter.

I orginalreceptet använde Jamie Oliver bara vanligt strösocker men eftersom det inte fanns hemma så skarvade jag med florsocker och farinsocker. Apelsin hade jag inte heller så det fick bli citron, jag tycker att det blev väldigt gott ändå men nästa gång ska jag nog dela degen i kanske 16 bitar eller så för varje bulle blev väldigt stor.

Totalt idag: 17
Totalt sedan dag 1: 1021

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar